Perhematka Norjaan autolla

tiistai 27. maaliskuuta 2018

Käytiin sitten Norjassa autolla talviloman kunniaksi ja oli kyllä aikamoinen reissu :) Yllättävän hyvin meni, vaikka hieman arvellutti tuon 5v.n viihtyminen autossa. Mutta tässä pientä kertausta Norja-painotuksin.

Ajokilometrit: 2.280km
Ajoaika: 28h

Matkapäivät:

1. päivä
Reissuun lähdettiin jo aamusta, ja ensimmäinen etappi oli Oulussa -- kevyt aloitus matkalle :) Olimme yötä Break Sokos Hotel Edenissä, jossa ilta sujui kylpylässä lilluessa ja levätessä. Kylpylä oli kyllä last seasonia suoraan sanottuna, mutta muutoin oli kyllä ihan kivan rento loman startti.

2. päivä
Aamupalalle menimme heti klo 6.30 upeaan aamuaurinkoon, ja jatkoimme matkaa kohti Torniota. Siitä sitten rajan yli Ruotsiin, ja kahden pysähdyksen taktiikalla kohti Norjaa. Ruotsissa pysähdyttiin kivalle näköalapaikalla ja sen jälkeen vielä tankattiin ja haettiin take awayt Kiirunassa. Iltapäivää kohden päästiin upeaa vuonomaisemaa ihaillen Narvikin keskustaan, ja siellä meidän majapaikkaan Scandic Narvikiin. Iltakävelyt ja ravintolaillallinen lopuksi ja sitten nukkumaan.

3. päivä
Aamupalan jälkeen lähdimme kävellen kohti Narvikin megasuperhienoa näköalapaikkaa eli Narvikfjelletin huipulle. Sinne pääsi noin 20 euron hintaisella gondolihissillä, joka näin korkeanpaikankammoiselle otti kyllä koville... matka kesti hissillä 7 minuuttia, mutta sekin oli 7 minuuttia liikaa :D No mutta näkymät tuolta huipulta olivat kyllä kaiken sen arvoiset - Lofootit, vuono, koko Narvikin kaupunki... Sininen taivas ja auringonpaiste. Perfection! Ylhäällä hengailtiin pitkään, käytiin ravintolassa juomassa kahvit ja syömässä vohvelit, ja sitten päätettiin, että kävellään alas. Mini laski välillä pyllymäkeä, ja olihan kerrassaan spektaakkelimaiset näkymät koko ajan. I-H-A-N-A! Tämän jälkeen menimme hotellille päiväunille, ja illalla ostoskeskuksissa käymään ja syömään :)

4. päivä
Yöllä kellot käännettiin kesäaikaan, mutta hotellilla oli näemmä aloitettu aamupala "vanhaan aikaan" ja olimme tunnin ikäänkuin myöhässä. No mutta löytyi meillekin aamiaista vielä ja pääsimme aikaisin taas matkaan. Autoreissu jatkui jäämeren rantaa pitkin, koska päätimme ajaa Pohjois-Norjan kautta aina Suomen käsivarteen asti. Maisemat olivat jylhät koko ajan, toinen toistaan korkeampia vuoria ja välillä jäänsinisiä vuonoja pilkahteli matkan varrella. Suomeen saavuttaessa maisemamuutos oli silminnähtävä. Enää ei töröttänyt superkorkeita vuoria joka puolella, vaan maisema oli avaraa ja laajaa. Sain vihdoin netinkin taas toimimaan, jostain syystä data roaming oli jumissa "ulkomailla". Ah ihanaa, netti :D Kohteena oli Break Sokos Hotel Levi, jossa päästiin vielä aurinkoa nauttimaan lasten leikkimaahan, siellä oli liukurit ja pulkat kovassa käytössä. Sitten hotellin sauna ja ravintola. Itse valitsin klassikon, poronpaistikäristyksen muusilla, juomaksi punkkua. Kyllä nukutti!

5. päivä
Vielä aamun laskettelut rinteessä ja kohti meikäläisen must-to-see kohdetta, Snow Villagea, jossa tämän talven teemana on ollut Game of Thrones <3 Mun lemppari!!! Törkeen hieno paikka! Tuo lumesta ja jäästä rakennettu lumikylä oli niin magee, tytärkin ihaili jää- ja lumiveistoksia, jotka oli tehty GoT-sarjan mukaisesti. Olin ihan fiiliksissä! Tästä on pakko tehdä oman postauksensa, kuvia tuli räiskittyä aika paljon ;) Joten stay tuned... ! Tämän jälkeen sitten lähdimme paahtamaan suoraan kotia kohden, oli kyllä aikamoinen kestävyysharjoitus tuo lopun 8h ajomatka, mutta perille päästiin hieman ennen puoltayötä. :) Happy!

8 kommenttia

1. Tätä samaa ollaan suunniteltu meilläkin, että lähdettäisiin autolla Ruotsiin ja Norjaan. Voisi olla huikee seikkailu. Kiitos tästä :)

Vastaukset
    1. Oi, no siinä tapauksessa suosittelen! Vaatii vaan kestävyyttä ja hyvää autoa :D

2. Haluaisin joskus käydä Norjassa 😍

Vastaukset
    1. Kaunis kyllä oli tuo Pohjois-Norja, tämä oli minullekin ensimmäinen kerta maassa. :)

Poista
  3. Oi, mitä maisemia! Norja kiehtoo kovasti, pitäisi lähteä itsekin joku päivä perheen kanssa reissuun. :)

Vastaukset
    1. Maisemat oli kyllä kohdillaan! Jossain kohti tosin tuntui, että niitä vuoria oli ihan joka paikassa, vähän sellainen klaustrofobinen fiilis hehee :D Mutta kaunista on <3